تعيين راهبردهاي عملياتي؛ تمركززدايي و منبع محوري در اصلاح ساختار بودجه
تعيين راهبردهاي عملياتي؛ تمركززدايي و منبع محوري در اصلاح ساختار بودجه

به گزارش روابط عمومي همایش، در اين ديدار كه روز شنبه ۲۸ آبان‌ماه ۱۴۰۱ در سالن ياران بهشتي برگزار شد، رئيس و جمعي از مديران و كارشناسان مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري و نمايندگاني از ديوان محاسبات كشور و پژوهشكده امور اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي به‌عنوان اركان برگزاري «نخستين همايش بهبود روند بودجه‌ريزي در ايران: حكمراني بودجه از تفريغ تا تدوين» حضور داشتند.

دكتر «رحيم ممبيني»، جانشين رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور، در اين ديدار ضمن قدرداني از دست‌اندركاران اين همايش به جهت توجه به موضوع مهم اصلاح ساختار بودجه، گفت: اين موضوع از مطالبات مقام معظم رهبري طي سال‌هاي اخير بوده است و اميدوارم نتايج اين همايش بتواند راهبردهاي دقيق و قابل اجرايي را براي اصلاح ساختار بودجه در اختيار نظام تصميم‌سازي و تصميم‌گيري كشور قرار دهد.
ممبيني با بيان اينكه اصلاح ساختار بودجه در دهه ۱۳۸۰ نيز دنبال شد كه صرفاً به اصلاحاتي در طبقه‌بندي آمارهاي دولت بر اساس اصول صندوق بين‌المللي پول منجر شد، گفت: نبايد مطالبه مقام معظم رهبري براي اصلاح ساختار بودجه در اصلاح طبقه‌بندي خلاصه شود و شما در همايش به‌صورت عميق و زيربنايي به اين موضوع بپردازيد.
وي بودجه را ابزاري براي عينيت دادن به سياست‌ها و تصميم‌هاي حاكميت دانست و گفت: اگر بهترين سياست‌هاي كلي را هم در كشور داشته باشيم، با ابزار ناكارآمد، قادر به تحقق اين سياست‌ها نخواهيم بود و از اين جهت، اصلاح ساختار بودجه، اهميت مضاعفي مي‌يابد.
جانشين رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور سپس به تشريح دو درخواست مشخص خود از مسئولان و دست‌اندركاران نخستين همايش بهبود روند بودجه‌ريزي در ايران: حكمراني بودجه از تفريغ تا تدوين، پرداخت. وي گفت: درخواست نخست اين‌جانب، تعيين و تدوين راهبردهاي دقيق، عملياتي و قابل اجراست. از آنجايي كه هنوز ما در كشور، راهبرد به معني واقعي نداريم و با وجود خلأ جدي در اين زمينه، وظايف به‌جاي راهبردها اعلام مي‌شود، لازم است در حركتي شجاعانه و علمي، راهبردهاي دقيق را براي اصلاح ساختار بودجه، بررسي و اعلام كنيد.
ممبيني در ادامه افزود: در طبقه‌بندي وظايف دولت، ۴۹ فصل هست كه لازم است براي هريك از اين فصل‌ها، با همكاري دستگاه‌هاي مربوط، راهبردهاي دقيق، موجز و عملياتي تعيين و اولويت‌بندي شود.
وي افزود: گويا اعلام راهبردهاي متعدد براي بخش‌هاي مختلف، به راهي براي فرار از اتخاذ راهبردهاي اصلي و حياتي تبديل شده است و از اين جهت، لازم است در اين همايش، به دنبال تعيين و تدوين راهبردهاي موجز و قابل‌اجرا باشيد.
جانشين رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور در تشريح درخواست دوم خود، به موضوع تمركززدايي و منبع محوري در ساختار بودجه پرداخت و گفت: بايد با يك بررسي دقيق و عالمانه، منبع‌محوري در بودجه جايگزين مصرف‌محوري كنوني شود و مسئول تحقق منابع هم مشخص باشد.
وي افزود: بررسي كنيد كه آيا نمي‌شود در كشور، يك بودجه ملي و ۳۱ بودجه استاني داشته باشيم كه در هر استان، استانداران در كنار مديريت مصرف بودجه، مسئول تحقق منابع آن هم باشند و نقش بيشتري براي دستگاه‌هاي استاني، تعريف شود؟
ممبيني در پايان سخنان خود، توجه ويژه پژوهشگران حوزه برنامه و بودجه به موضوع پايداري مالي دولت را نيز خواستار شد.
رئيس مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري خبر داد: عزم نهادهاي علمي براي رفع مشكلات بودجه‌ريزي دولتي
اين گزارش مي‌افزايد: دكتر «سيد مهدي پاك‌ذات»، رئيس مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري، نيز در ابتداي اين نشست، به معرفي اهداف، اركان، محورها، ساختار و برنامه‌هاي «نخستين همايش بهبود روند بودجه‌ريزي در ايران: حكمراني بودجه از تفريغ تا تدوين» پرداخت و گزارشي از اقدامات انجام شده براي برپايي اين همايش را ارائه داد.
پاك‌ذات گفت: در پي مطرح‌شدن مسئله ضرورت اصلاحات ساختاري بودجه در سال‌هاي اخير و تأكيد مقام معظم رهبري بر اين موضوع، در ميان نهادهاي علمي مرتبط با حوزه بودجه‌ريزي در كشور عزمي شكل گرفت تا در راستاي رفع مشكلات بودجه‌ريزي‌ دولتي با بهره‌گيري از ظرفيت علمي و تخصصي كشور در اين حوزه و ياري گرفتن از تمامي كارشناسان و متخصصان حوزه‌هاي اجرايي و دانشگاهي از زواياي گوناگون، به بررسي محورهاي مرتبط با اين موضوع بپردازند. 
وي افزود: مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري سازمان برنامه و بودجه كشور با همراهي دانشكده حكمراني دانشگاه تهران، مركز آموزش و برنامه‌ريزي ديوان محاسبات كشور و پژوهشكده امور اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي، اولين همايش از سلسله همايش‌هاي بهبود روند بودجه‌ريزي در ايران را با عنوان حكمراني بودجه از تفريغ تا تدوين، برگزار مي‌كنند.
رئيس مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري در ادامه افزود: اصلاح ساختار نظام بودجه‌ريزي دولتي در ايران؛ بهبود حكمراني، ارتقاي پاسخگويي، شفافيت و انضباط مالي؛ ارتقاي نظارت‏ هوشمند، بر خط، فناورانه و مردم‌پايه؛ بودجه‌ريزي مبتني بر عملكرد، چالش‌ها، راهكارها و تجارب جهاني؛ پايش و مديريت بدهي‌هاي دولت؛ يارانه‌ها و خط‌مشي‌هاي حمايتي در بودجه و اقتصاد كلان و توسعه پايدار، محورهاي هفت‌گانه اين همايش هستند و دبيرخانه همايش تا پايان آبان‌ماه، آماده دريافت چكيده مقالات پژوهشگران و صاحب‌نظران اين حوزه است.
پاك‌ذات سپس به بيان اهداف همايش پرداخت و گفت: از مهم‌ترين اهداف و جهت‌گيري‌ها در برگزاري سلسله همايش‌هاي سالانه، يادگيري از تفريغ براي اصلاحات هوشمند بودجه‌اي؛ مديريت دانش بودجه‌اي و ضرورت طراحي سيستم پشتيباني بودجه؛ زمينه‌سازي براي پرورش تحليل‌گران خبرۀ بودجه و جلب‌توجه صاحب‌نظران و مديران نهادهاي مؤثر بر ساختار بودجۀ كشور به اهميت استفاده از پيشنهادهاي خلاقانه و نوآورانه و فناور پايه جامعۀ دانشگاهي و انديشگاهي كشور است.
وي در ادامه از انتصاب دبيران كارگروه‌هاي علمي، تخصصي و اجرايي همايش خبر داد و گفت: مركز پژوهش‌هاي توسعه و آينده‌نگري پيش از اين ورود علمي به موضوع‌هاي آمايش سرزمين و برنامه‌ريزي در كشور پيدا كرده بود كه برگزاري نخستين همايش بهبود روند بودجه‌ريزي در ايران: حكمراني بودجه از تفريغ تا تدوين، مقدمه‌اي براي ورود اين مركز به حوزه بودجه‌ريزي است.
اين گزارش مي‌افزايد: در پايان اين ديدار، پوستر نخستين همايش «بهبود روند بودجه‌ريزي در ايران: حكمراني بودجه از تفريغ تا تدوين» توسط جانشين رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور رونمايي شد.


شنبه 28 آبان 1401 (1 year قبل)